SABER admin

Old Motorcycle Association

U bent hier

Algemene informatie

Historiek

De club is in het verleden eigenlijk uit pure noodzaak ontstaan. Een aantal liefhebbers van oude motoren hadden in de tachtiger jaren niet alleen een old-timer (pré-65) maar reden met of kochten toen ook een klassieker (post-65). De klassiekers (superbikes) van toen waren voornamelijk de Engelse machines (Norton, BSA, Triumph, ...), Italiaanse machines (Ducati, Moto Guzzi, Benelli, Laverda, ...), Amerikaanse Harley's en BMW's. Deze waren vooral gebouwd in de jaren zeventig.
De reglementen van de meeste oldtimer clubs hadden het bouwjaar 1965 als einddatum. Met moto's uit de zeventiger jaren kon men dus niet aan clubevenementen deelnemen. Echte merkenclubs waren niet in de buurt, dus was er nood aan een nieuwe club die mensen met een klassieker zou kunnen verenigen.

In 1984 was het dan zover, de nieuwe club "OMA", wat staat voor "Old Motorcycle Association" was geboren. Er mochten leden toetreden met oude of klassieke niet-japanse motorfietsen. Het ledenaantal groeide gestaag en reeds na enkele jaren zag men zich genoodzaakt om een officieel statuut aan te nemen. In 1989 is de club dan een "V.Z.W." geworden met een vooropgesteld statuut. Sinsdien telt de club een gemiddelde van een 80-tal leden uit verschillende Belgische provincies en Nederland.

Update 2017 : We hebben als motorclub onze toetredingsvoorwaarden gewijzigd, voorheen waren de voorwaarden dat je een motorfiets moest hebben met ten jongste modeljaar 1980 en van niet-Japanse makelij. Nu hebben we op de laatste alg.ledenvergadering in 2016 beslist om dit te veranderen naar het volgende: je moet een motorfiets hebben ouder of gelijk aan bouwjaar 1980 en dit inclusief de Japanse motoren. We zien namelijk net als onze collega motorclubs dat onze ledenaantallen stagneren en zeker niet verhogen. Door deze aanpassing van de toetredingsvoorwaarden hopen we min of meer een verjonging van de leden te bekomen enerzijds, anderzijds is het natuurlijk niet te ontkennen dat er bij de Japanse 70’ cycles veel juweeltjes bijzitten al dan niet in originele staat of omgebouwd naar een café-racer .

Evenementen

De opzet van de club is het aanbieden van minstens één georganiseerde rondrit per maand tijdens het seizoen. Gemiddeld komt het er op neer dat er per maand een tweetal evenementen zijn. Verder wordt er ook in clubverband naar een aantal evenementen van andere club's gereden.

Jaarlijks organiseerden we ook een motortreffen tijdens het Pinksterweekend. Eerst was er de "ToyRun", later het "Classic Bike Festival", en vanaf 2009 de "Plockroy Classics", een driedaags Internationaal Motortreffen voor alle oude en klassieke niet-japanse motoren pré-80. Er werd strikt toegezien op het enkel toelaten van motoren op het terrein die voldoen aan de criteria.

Vanaf 2014 zijn we overgeschakeld op een ééndags evenement : "OMA's Pinksterrit". Dit is een motorrit op de zaterdag vóór Pinksteren, open voor zowel veteraan, klassieke als moderne motoren. Er zijn twee routes voorzien, een korte (± 80 km) en een lange (±180 km), beiden uitgezet met de bekende cirkel, driehoek, vierkant bordjes en volledig beschikbaar op GPS.

In 2022 hebben we, na twee jaar Corona Lockdown, beslist om "Back to the Roots" te gaan.
Op de zaterdag voor Pinksteren houden we ons " Classic Bike Meeting ", een meeting met bepijlde rit voor oldtimer en klassieke brommers en moto's pré-1980.
Het motto is " Ride'm don't Hide'm " !

 

web ontwikkeling: saber studio